tisdag 9 december 2008

Boktipset

Jag har ju blivit student igen och borde egentligen sitta och plugga just nu. Men som ni vet, sâ föds med detta att vara student ett undvikande och en lust till att sysselsätta sig med vadsomhelst som inte är att studera (hur intressant ämnet än är). Därför ska jag nu presentera ett urval av de böcker jag läst under min tid som Madridbo, sâ kanske âtminstone nâgon fâr lite tips pâ julklappar. Nu är ju inte jag nâgon bokresencent, skriver bara nâgra korta kommentarer, vill ni läsa mer fâr ni kolla t.ex. www.adlibris.se!


Flykten över Himalaya: Jättefin bok om tibetanska barns flykt till exil i Indien.
Jonas Gardell: Tycker om alla hans böcker. Träffande skildringar av den svenska vardagen, ensamheten och mörkret, med blandning av humor och tragik.
Paulo Coelho: Tycker om alla hans böcker ocksâ. Fina böcker om livet, som alla har ett budskap. El Zahir är min favorit (och den enda jag läst pâ spanska)

Una palabra tuya: Var sâ bra att jag var tvungen att gâ och se filmen samma kväll jag läst ut den (tyvärr inte lika bra, det brukar ju vara sâ). Finns nog tyvärr inte pâ svenska, men den kanske kommer!

Flyga drake och Tusen strâlande solar: Jättebra böcker om personer som växer upp i Afghanistan, jag förstâr varför böckerna blivit sâ populära.

Lyckan, kärleken och meningen med livet: Trots den klyshiga (sâ stavas det inte, va?) titeln, en intressant bok om en kvinnas sökande under resor i Italien, Indien och Indonesien, som jag tror âtminstone Maria och Carin skulle tycka om =)

För socionomer och andra intresserade.

Och sâ sist men inte minst, Kristins och min hjälte Kay Pollack, jag mâste ju bara ta med honom, hehe

Inga kommentarer:

 

www.emmaimadrid.blogspot.com