söndag 18 oktober 2009

Amarse con los ojos abiertos

Jag har översatt en bit av en bok jag tycker mycket om. Den handlar om parrelationer och är skriven av Jorge Bucay & Siliva Salinas. ”Älska sig med öppna ögon” blir översättningen av bokens titel.

Ett problem i relationen är att jag, om jag inte är flexibel nog att förändra mitt tänkande utan hâller fast vid en visst tankesätt, tenderar att avvisa min partner om han tänker pâ ett annorlunda sätt. Om jag vâgar öppna mig för att förstâ hans sätt att tänka lär jag mig nya saker, och framförallt tar jag in honom. En umaning i parrelationen ligger i att öppna sig för ett annorlunda förhâllningssätt till livet; den andres sätt, och integrera detta i sitt eget. Öppna sig för nya tankar, för ett nytt sätt att bemöta världen.

Kärleken börjar när jag VERKLIGEN upptäcker den andre. När det inte längre handlar om min idé om hur han borde vara, utan om en ny person som överraskar mig med sin orginalitet. Där börjar kärleken: med överraskning, med upptäckande...

Om jag däremot endast försöker att fâ den andre att passa in i mina gamla idéer, leder det ingenvart. Âtminstone inte till kärlek. Öppna sig för kärleken är öppna sig för det nya. Älska är att öppna sig för det verkliga.

3 kommentarer:

Louise sa...

Så sant så. Men det är svårt ibland ;) Man tycker ju ofta att sitt sätt är "det rätta"... =P

Pepe sa...

Do you love your boyfriend with "open eyes"???

Anonym sa...

dom behöver dig på äktenskapsrådgivningen oxå. Du är verkligen allsidig....kloka ord.
imorgon ska jag på kurs o göra min blogg, snart kan du läsa. kram mor

 

www.emmaimadrid.blogspot.com