lördag 8 oktober 2011

Emma i Madrid goes Emma i Indien

Emma ar ju som bekant inte langre i Madrid, men gor en tillfallig comeback for att beratta lite om sin resa!

For narvarande befinner vi oss i Agra, staden dar Taj Mahal ligger, ca 3 timmars tagresa fran Delhi. Pa taget blev vi uppgraderade till 1:a klass. Tur med tanke pa att de lagre klassernas vagnar forde tankarna till de tag som transporterade judar under andra varldskriget...Vi ska nog inte klaga pa vara SJ-tag!

Indien ar sig likt! Idag akte vi taxi till en narliggande stad, tur och retur resa for bara 120 kr. Chaufforen hade, som sa manga indier, ett beundransvart talamod och vantade flera timmar i sin bil. Vi tittade pa en fastning och en moske, blev guidade av en hel hop sma pojkar (som sa klart ville tjana pengar pa att hjalpa oss). Det rakade bli en liten intressekonflikt, vi lovade bort vara anvanda entre-biljetter till tva olika pojkar, varpa den ena gick vinnande ur det hela med 2 biljetter och den andre blev utan. Vilket slutade med att han blev riktigt besviken pa Jose och agnade over 15 min pa att forsoka overtala honom leta reda pa den andre pojken och ta tillbaka biljetten.

Vi at en mycket god lunch for 12 kr var, maten ar lika god som jag minns den (och har annu ej orsakat oss magproblem)! Gick sedan runt pa den lokala marknaden och blev ombedda att fotograferas tillsammans med diverse indier. Vi forstar dock inte riktigt varfor, med tanke pa att de borde vara vana vid att se turister i det omradet. De flesta turister verkar visserligen var inhemska, men en hel del europeer och amerikaner borde de stota pa. Antingen sag vi extra konstiga ut eller ocksa var det tvartom; de fashinerades av var skonhet. Jag skille tippa pa det forsta alternativet!

Flygresan hit gick langt over forvantningarna. Med tanke pa allt negativt jag last och hort om ryska flygbolag sedan vi kopte biljetterna var jag lite orolig infor resan. Men kande mig lugn sa snart jag satt mig pa det forsta planet fran Arlanda till Moskva. Annu lugnare nar jag kom fram (i tid) till en fin, relativt nyrenoverad flygplats. Och annu battre kandes det nar aven Jose kom i tid och vi tillsammans kunde satta oss pa det stora, hela och inte alls skrotfardiga flygplanet.
Resan gick snabare an forvantat, bara ca 5 timmar mellan Moskva och New Delhi. Jag imponerades av att det gick att folja start och landning pa de egna tv-skarmarna, som dessutom hade stort urval av filmer och en tvspels-konsol.

Trafiken har i Agra ar lika kaotisk som de andra indiska stader jag besokt. Verkligen imponerande hur det trots allt fungerat. En europeisk bilforare skulle inte bli langlivad har, men de indiska forarna har en otrolig formaga att ta sig fram, hur omojlig situationen an verkar. Trots att det som verkar galla ar lagen om "storst och hogst tutande gar forst" rader det anda en form av samarbete. Stora lastbilar, taxibilar, privatpersoner, rikshaws, cyklar, cykeltaxis, djur, gangtrafikanter...alla lyckas standigt ta sig fram och undvika kollision. Sa man kanner sig konstigt nog lugn mitt i allt kaos! Indierna ar ocksa experter pa att packa in mycket bagage/manniskor pa liten yta. Har rader ingen radsla for kroppskontakt! Jag blir fortfarande lika fashinerad av alla de man som syns gaende hand i hand.

Jag hopppas att ni kan tyda min skrift trots avsaknad av prickar. Hor av mig snart igen! Kramar!

Inga kommentarer:

 

www.emmaimadrid.blogspot.com