måndag 28 april 2008

helgen

I helgen har jag verkligen haft chansen att kompensera för alla tysta arbetsdagar dâ jag inte kunnat träna min spanska. Har träffat mânga trevliga människor! I fredags ât jag lunch med en kompis frân Gävle och hans spanska flickvän. Roligt att en gammal klasskompis frân lâgstadiet skulle visa sig befinna sig här ocksâ!

I lördags följde jag med min sambo Javi, hans flickvän och hans kompis till en liten by i närheten av Madrid. Killarna cyklade i bergen och vi promenerade. Jag börjar upptäcka att Madrid inte är sâ dumt trots allt, det finns mânga fina ställen i närheten.

Jag förstâr mig inte pâ spanjorernas matvanor. I Sverige säger vi att frukosten är dagens viktigaste mâltid, men i här är det vanligt att börja dagen med en kopp kaffe eller choklad och sedan inte äta mer pâ flera timmar. Vi gick oavbrutet i bergen i över tre timmar i sol och värme. Efter det var jag, trots min obligatoriska grötfrukost, trött och utsvulten. Flickvännen som inte hade ätit nâgon frukost alls verkade fortfarande ha krafter kvar. José tycker att jag är konstig som mâste äta pâ morgonen, han anser att ett glas mjölk eller en sockrad bulle ger lagom mycket energi eftersom man ändâ inte gör av med nâgon energi under natten. Pâ kvällarna däremot, dâ kan man äta mycket.

Igâr var jag och José hembjudna till hans jobbarkompis pâ mat. Där var ocksâ nâgra andra kollegor, deras respektive samt smâ döttrar och söner. De flesta gästerna var frân Brasilien. Sâ skönt att för en gângs skull inte vara den som pratar sämst spanska och att kunna hänga med i konversationen. Vi satt ute i parets trädgârd i solskenet och blev bjudna pâ god mat, vin och flera olika desserter. Vi hade bakat kanelbullar och de andra gästerna hade med sig brasilianska efterrätter. Nu har sommaren kommit hit, det har varit omkring 30 grader hela helgen. Skönt!

Nu âterstâr ett par timmar av min arbetsdag, sedan jobbar jag bara en dag innan ny ledighet väntar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt det lät med god mat ute i solskenet :D
Vilken dålig frukost de verkar äta då :/ Bra att du får i dig din gröt hihi

Anonym sa...

ahh gud va bra att du trivas...jag skulle oxå vilja vandra i bergen. Vackert kan jag tänka mig. Saknar dig dock. Kram.

Anonym sa...

Hej min lilla hjärtekrossare, vet du, jag saknar dig!! Jag ska spara pengar och komma och hälsa på dig. Det skulle vara bäst! Då kan jag ta med fin-fina axahavregryn. Det är rediga flinger det. Puss och kram på dig =)

Anonym sa...

Hej! Vad skönt att sommaren har kommit nu - det verkar den faktiskt ha gjort här också, men man vet ju aldrig =) Nu ska jag bara jobba en vecka till sen är jag "ledig" till nyår! Kram på dig

 

www.emmaimadrid.blogspot.com