måndag 2 juni 2008

spanien vs sverige

Jag tänkte nämna nâgra skillnader jag upplever mellan att bo här och där :

+
Bo med José
Bättre väder (nej nu ljög jag för det stämmer faktiskt inte just nu, men under normala omständigheter är det sant)
Mindre stress
Mindre ansvar (i en stor stad behöver man inte tänka pâ sitt rykte)
Arbetstider som passar mig bättre
Nya erfarenheter
Förbättrar min spanska
Lär känna en ny kultur
Möter nya människor
Fâr ett annat perspektiv pâ Sverige
Lite billigare mat och resor
Tränar mitt lokalsinne (men tyvärr utan resultat)

-
Meningslöst jobb
Lângt frân familj och vänner
Tar lâng tid att ta sig till olika ställen (saknar min cykel!)
Lângt frân havet
Dâligt organiserade spanska myndigheter (mycket irriterande!)
Dyrt boende

Slutsats: Det positiva överväger för det mesta. Det känns det bra att vara här eftersom det är för en begränsad tid. Men jag vill inte bo i Spanien för alltid, mamma kan vara lugn! (Och ska jag bo i Spanien sâ blir det inte Madrid).

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej solstråle! Tänk, du har listat ungefär samma grejjer som jag gjorde i Italien. Det jag minns starkast är anonymiteten och hur mycket enklare det är att träffa människor i större städer (utomlands?...) Sånt är man inte bortskämd med i Karlstad hahaha :) Kram på dig gullet, ha det riktigt skönt i värmen, som vi iofs har här också. PUss puss

Anonym sa...

Känns skönt att du inte stannar för alltid! Saknar dig här hemma och du får som sagt flytta punkten med vädret, för det är ganska rejält varmt här nu =)

 

www.emmaimadrid.blogspot.com