tisdag 1 juli 2008

dâ var det slut med businesslivet

Dags för en liten rapport frân mig. Igâr började jag nytt jobb. Min karriär gâr liksom ât fel hâll, istället för att byta upp mig sâ byter jag ner mig. Jag började som nyutexaminerad socionom med eget kontor. Sedan receptionist med eget skrivbord. Och nu, nu har jag inte nâgot eget skrivbord, inte ens en egen lâda för mina grejer.

Men det gör inte sâ mycket, hittils verkar jobbet lovande. Jag fâr hâlla pâ med nâgot som för mig är meningsfullt och som det krävs socionomutbildning för. Trevliga och hjälpsamma arbetskamrater och jag har sâ smâtt börjat fâ ringa runt till gamla gubbar och tanter för att pâminna dem om att ta sin medicin eller äta. Med spanskan har det gâtt bättre än vad jag hoppats pâ, inga större missförstând än sâ länge. Men det faktum att det hörs att jag är utlänning sâ fort jag öppnar munnen kommer man nog aldrig ifrân. Iallafall sâ har jag under dessa tvâ dagar säkerligen pratat mer än vad jag sammanlagt gjorde under tre mânader pâ det förra jobbet.

Och sâ skönt att fâ ha "vanliga" kläder pâ sig. Kavaj, kjol och klackskor var kul att bära ett tag. Jag har nog, sedan jag kollade pâ Ally McBeal dâ jag var yngre, nâgonstans längtat efter att fâ ha fina kostymer och âka hiss med snygga kostymkillar. Nu har jag provat det. Det räcker sâ.

Nu väntar tvâ veckors introduktion pâ dag- och natttid. Sedan endast nattarbete. Det var inte bestämt sâ frân början utan det bestämdes när jag redan tackat ja till jobbet och sagt upp mig frân det andra. Sâ det var liksom för sent att dra sig ur. Det positiva är att jag kommer att fâ helt ledigt varannan vecka. Sâ dâ kommer jag att vara redo för besök om det är nâgon som vâgar sig hit efter allt mitt tjat om regn och kyla (nu är det varmt, jättevarmt, jag lovar!)

Idag efter jobbet gick jag till en av Madrids stora parker och satte mig och läste och hade picknick. Upptäcker alltmer vad korta avstânden egentligen är. Det som pâ tunnelbanekartan ser ut som flera kilometer kan ta fem minuter att promenera. Inser nu hur mânga gânger jag tagit tunnelbanan i onödan eftersom jag trott det varit längre (men fâr väl skylla mig själv när jag använder tunnelbanekartan för att orientera mig i staden).

Hoppas ni har det skönt i den svenska sommaren!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som ett bra jobb, tycker inte du bytt ner dig. Kanske bytt bort kostymer o annat sånt "fint" men det här jobbet är ju fint på ett helt annat vis :)

 

www.emmaimadrid.blogspot.com