måndag 15 september 2008

arbetslös och meningslös men lever glad ändâ...

...kanske kan sammanfatta min situation.
Förra veckan började jag pâ allvar söka jobb. Tills dess sâg jag min arbetslöshet som semester (har faktiskt inte haft en semester flera veckor i sträck pâ länge, sâ det kanske jag förtjänade).

Förtjäna ja. Jag var liksom tvungen att rättfärdiga min arbetslöshet. För det är inte riktigt tillâtet att vara utan jobb och vara nöjd med det. Man ska jobba, helst heltid och gärna ännu mer. Man ska vara effektiv och hela tiden göra nâgot nyttigt med sin tid. Man ska tjäna pengar och man ska konsumera massa nödvändiga saker. Göra meningsfulla saker för att vara meningsfull.

Har tänkt mycket pâ det här och tänkt att jag ska stâ emot den där pressen. Behöver inte känna mig meningslös. Men de senaste dagarna börjar jag ändâ känna mig lite smâtt stressad över att inte ha nâgot jobb. Inte för att jag inte har nâgot att fylla ut tiden med, för sâdant finns det alltid. (För mig mycket mer meningsfulla saker än att jobba som receptionist pâ en aktiefirma). Jag har gâtt med i ett volontärprojekt och ska denna vecka börja frivilligarbeta för Röda korset. Har även varit pâ en del föreläsningar/diskussionsgrupper. I oktober börjar en spännande kurs (som jag tack vare arbetslösheten fick 40 % rabatt pâ). Och pengarna räcker än sâ länge.

Men man ska ju jobba.

Det är oficiellt ekonomisk kris i Spanien och arbetslösheten är högre än pâ länge. Att hitta ett socionomjobb verkar ganska hopplöst (speciellt för en invandrare), sâ jag söker allt möjligt jag hittar. Lite jobbigt känns det att ha en universitetsutbildning, men inte ens bli kallad till intervju för tjänster där det inte krävs vare sig erfarenhet eller utbildning. Men det är ok för jag är bara här under en period. Vad som än händer kan ses som nyttiga erfarenheter.
Vad jag tycker synd om alla människor som tvingas börja om frân noll i ett nytt land och inte har nâgon möjlighet att vända tillbaka!

Som avslutning nâgra ord frân tvâ kompisar, gällande vad vi gör med vâr tid:

"jag satt och tänkte här sitter man och stressar och försöker hinna med de ena och de andra när det egentligen bara är massa luft som försvinner och sen är du ingenting"

"....man lever inte för att arbeta....man lever för att njuta o sträva efter lycka-->livsglädje....
sällan masssor me pengar e inblandat..."

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker absolut inte att du ska känna dig meningslös, tänk på en annan som bara hittar skitjobb för stunden. =)

Anonym sa...

Du hittar nog nåt snart. Passa på o njut av att vara lite ledig, en dag är du tillbaka på mån-fre jobb 8-17.. då har man inget liv på veckorna o på helgerna är man för trött för att hitta på nåt :P
Kram

Anonym sa...

Du ska nog se att det löser sig. Och semester är ju alltid skönt, här hemma är det inte så kul att vara "ledig" för tillfället - det är 10 grader och molnigt varenda dag, suck. Så njut av värmen så länge du är ledig! Kram på dig

Anonym sa...

Hej Emma! Tack för hälsningen och halsbandet. Tyvärr så var halsbandet trasigt. Helt av och det saknas detaljer som måste ramlat ur kuvertet som det var ett litet hål i. Tråkigt att de ska vara så oförsiktiga med breven :( Jag undrar vad de har gjort med det, nån som har stampat och vridit om? Men tack ändå =)

Anonym sa...

och just det... kortet var inte heller så helt :S

emmaimadrid sa...

Sophie: eftersom jag inte hittar pâ din blogg skriver jag här istället. Var har den tagit vägen? Vilken otur!!! Sâ borde de verkligen inte behandla posten, det brukar gâ bra att skicka grejer utan att de kommer fram helt söndermosade. Jaja, men vi fâr väl säga att det är tanken som räknas dâ =) Och sâ ska jag göra ett nytt halsband till henne som hon fâr nästa gâng vi ses!

Anonym sa...

www.gnuggis.blogg.se, samma adress som jag haft länge nu. Så du hade gjort halsbandet helt själv alltså? Ännu jävligare att det gick sönder då...

 

www.emmaimadrid.blogspot.com