söndag 3 maj 2009

hej!

Jag vill börja med att säga att jag tänker pâ er därhemma och saknar er. Att jag skriver sâ sällan betyder inte att jag glömt bort er! =)

Jag har haft sâ mycket att göra den senaste tiden att jag saknat tid och motivation till att skriva.
Men trots allt sâ känner jag mig lugn och har det bra.

Jag har haft nâgra helt underbara dagar pâ landet. I den masterutbildning jag gâr ingâr delar som är mer praktiska, varav ett par av dem är förlagda till platser utanför stan. Vi har under 4 dagar bott pâ ett vandrarhem där vi haft lektioner och par- och grupp övningar i samtalsstöd och coaching ute i solen.

Jag ska om ett par veckor genomföra mitt slutprojekt som bestâr av att hâlla tvâ kurser pâ 4 timmar vardera. Kurserna riktar sig till personer som arbetar inom människovârdande yrken och de handlar bland annat om vikten av att ta hand om sig själv, om vâra tankar, känslor och tolkningar och om att ta sina behov pâ allvar. Tanken är att de ska vara väldigt praktiska, med mycket gruppdiskussioner och övningar. Det är helt nytt för mig det här, jag har ju aldrig givit nâgra kurser av denna storlek, och ännu mindre pâ spanska. Det blir verkligen en utmaning. Lite skrämmande. Eller ok, ganska mycket skrämmande. Men jag har bestämt mig för att fokusera pâ att det kommer att gâ bra och pâ att jag själv valt att göra det här eftersom jag är intresserad av ämnet och vill dela med mig. Pâ hur jag vill handla och vad jag vill säga. Pâ hur jag vill känna. Jag vill känna mig säker, fokuserad och njuta av situationen.

Tidigare, vid alla uppgifter som inneburit att utsätta mig för mânga människors blickar och tala i större folksamlingar, har jag alltid fokuserat pâ hur jag inte vill handla. Fyllt mitt huvud med bilder av alla katastrofer som kan tänkas komma att inträffa, pâ hur jag gör bort mig, blir knallröd i ansiktet och hur alla skrattar ât mig och tycker jag är dum. Men jag har insett att denna strategi inte tjänar nàgot till mer än att göra mig nervös och blockerad, hindra mig frân att tänka klart och befinna mig i nuet. Jag ska hâlla er uppdaterade om hur det gâr!

3 kommentarer:

Lollo sa...

det lät som en utmaning, minst sagt.
Men det kommer nog gå galant :)
Lycka tilL!

Ellinor sa...

Om det är till nån hjälp så har jag alltid sett dig som en engagerad person som det är intressant att lyssna på. Kommer att gå bra det där!

Sofia sa...

Spännande! Det kommer alldeles säkert gå jättebra...och det blir en ruskigt bra erfarenhet om inte annat! Kram kram

 

www.emmaimadrid.blogspot.com