söndag 11 oktober 2009

Alkogelens makt över vâra liv

När jag först kom till Spanien jämförde jag ständigt landet med Sverige och spanjorerna med svenskarna. Jag använde Sverige som mall för det normala. Hittade dagligen exempel pâ konstigt beteende, konstiga vanor och konstiga idéer hos spanjorerna. Jag gör det fortfarande, men jag tror och hoppas att min syn blivit lite mer balanserad. Nu hittar jag även exempel pâ hur konstigt vi svenskar ibland beter oss.

En sak är detta med hysterier kring saker och ting. Hur snabbt olika trender och larmrapporter sprider sig och förstoras upp. Som detta med alkogelen. Jag läser att svenskar är som besatta av att använda alkogel och att apotekens töms pâ produkten. Och att svenskar har slutat att ta i hand och har börjat tvätta händerna var och varannan minut.

Nu är antagligen de nyheter jag läser en aning (eller mycket) överdrivna. Generellt brukar det dock i Sverige bli stor uppstândelse kring larmrapporter som denna. Matvaror som är farliga. Matvaror som är bra. Eller träningstrender man ska följa. Kläder man ska bära. Tv program som man ska se. "Paketlösningar" med politiska âsikter som man ska ha.

Ibland glömmer vi svenskar att leva efter vârt budord "lagom är bäst"!

Jag borde leva i ständig skräck som dagligen reser i en tunnelbana fylld med människor, personer som nyser, (i handen!!), kindpussar, personer som saknar vanan att tvätta händerna efter toabesök... Och, värst av allt; utan en enda alkogel i min ägo!!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Hihi, så rätt så! Förstår inte att de kan skriva om denna influensa varenda dag i tidningen. Jag har inte använt någon gel alls och känner mig inte ett dugg sjuk =) Kram på dig

Sophie sa...

Jag lever som vanligt utan större problem =)

 

www.emmaimadrid.blogspot.com