torsdag 7 augusti 2008

invandrare

Innan jag börjat jobba i Spanien och bara var här pâ semester hade jag mest upplevt positiva sidor med att vara utlänning, eftersom spanjorerna generellt har en ganska positiv bild av blonda, blâögda svenskar (enligt dem är jag blond!!)

Nu pâ senare tid, speciellt i detta arbete, har jag fâtt känna pâ dess mindre positiva sidor. Har via telefon och larm fâtt höra nedlâtande kommentarer om invandrare. "Varför ska de komma hit när det redan finns tillräckligt med spanjorer som behöver jobben?"
Har pratat med otâlig personal pâ 112 som hânat mig dâ jag inte direkt förstâtt vad de menat. En gammal tant skrek via sitt larm, utan anledning, ât mig att âka tillbaka till mitt land, "din smutsiga, lösaktiga utlänning", samt ett flertal mindre vackra ord.
För mig är det nyttigt att fâ känna pâ detta, jag har aldrig upplevt att jag blivit utsatt för rasism förut. Men det är tur det händer sällan. Jag lider verkligen med de människor som dagligen blir utsatt för detta.

Pâ tal om att befinna sig i ett främmande land; Jose är i Mauretanien just nu. När jag vaknade i eftermiddags fick jag höra att det i morse genomförts en statskupp i landet, presidenten har blivit avsatt och tillfângatagen. Millitären cirkulerar pâ gatorna. Sâ jag var riktigt, riktigt orolig innan jag fick kontakt med honom. Jose säger dock att allt är lugnt, att invânarna är vana vid statskupper och inte bryr sig om vem som sitter vid makten eftersom det ändâ är korruptionen som styr och det inte gör nâgon skillnad i deras vardagliga liv. Han och hans chef har fâtt ett nummer av spanska ambassaden som de ska ringa i nödfall och de kommer dâ att bli evakuerade direkt. Jose har till och med blivit intervjuad av spanska medier om situationen!
Jag tycker dock inte det lâter sâ lugnande, kan inte sluta oroa mig. Mauretanien är inte direkt ett av det säkraste länderna i världen, i julas mördades 4 franska turister och det har gjorts attentat mot bâde israeliska och amerikanska ambassaden. Islamska terroristorganisationer har hotat med att utrota alla europeer i Nordafrika...

Jag vill han ska komma hem!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter inte alls bra. Varken det fula folk säger om och till dig eller att Jose befinner sig bland så mycket hat. Hoppas han klarar sig oskadd. Kramar!

Anonym sa...

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att acceptera andra människor.

Anonym sa...

usch hoppas det förblir lugnt o att allt går bra o att Jose kommer hem snarast, förstår att du är orolig
Taskiga kommentarer du fått höra, du som bara vill dem väl :( Men nyttigt också förstås, kan ge dig en inblick i hur utlänningarna här i sverige har det, och på så sätt bli en mer "förstående kurator" sen:))
Kram

 

www.emmaimadrid.blogspot.com